Fandom

GTA wiki

Grand Theft Auto IV

1 764pages on
this wiki
Add New Page
Vitalap0 Share

FIGYELEM: Ez a szócikk spoilert tartalmaz a GTA IV-gyel kapcsolatban! Csak saját felelősségre!
Gta iv icon by blagoicons-d5zs5bp.png
SpeakerSymbolLogo.png
Quotation.png Grand Theft Auto IV Michael Hunter - Soviet Connection Főcímdal QuotationReverse.png
Grand Theft Auto IV
GTA IV Boxart
FejlesztőkRockstar North
Rockstar Toronto (PC)
KiadókRockstar Games
Capcom (Japán)
Cyberfront (Japán PC)
Megjelenési dátumPlayStation 3
Egyesült Államok Kanada 2008. április 29.
Egyesült Királyság Európa 2008. április 29.
Ausztrália Új-Zéland 2008. április 29.

Japán 2008. október 30.

Xbox 360
Egyesült Államok Kanada 2008. április 29.
Egyesült Királyság Európa 2008. április 29.
Ausztrália Új-Zéland 2008. április 29.
Japán 2008. október 30.

PC
Egyesült Államok Kanada 2008. december 2.
Egyesült Királyság Európa 2008. december 3.
Ausztrália Új-Zéland 2008. december 3.

Japán 2009. március 20.
PlatformPlayStation 3
Xbox 360
PC
MotorRAGE
Főszereplő(k)Niko Bellic
HelyszínLiberty City
Alderney Állam
Időpont2008

Grand Theft Auto sorozat
történeti sorrendje

Grand Theft Auto 1 éra

1961London 1961
1969London 1969
1997Grand Theft Auto

Grand Theft Auto 2 éra

2013Grand Theft Auto 2

Grand Theft Auto III éra

1984Vice City Stories
1986Vice City
1992San Andreas
1998Liberty City Stories
2000Advance
2001Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto IV éra

2008Grand Theft Auto IV
         – The Lost and Damned
         – The Ballad of Gay Tony
2009Chinatown Wars

Grand Theft Auto V éra

NapjainkbanGrand Theft Auto V

A Grand Theft Auto IV címével ellentétben a Grand Theft Auto sorozat 11. része. A játékot a Rockstar North fejlesztette és a Rockstar Games adta ki Xbox 360, PlayStation 3 és PC platformra. A konzolos verziók 2008. április 29-én jelentek meg, PC-re ugyanezen év december 3-án adták ki.

LeírásSzerkesztés

Üdv, AmerikaSzerkesztés

Niko Bellic, a játék szerb főhőse nem éppen elegánsan érkezik meg Liberty Citybe: egy koszos kereskedelmi hajó fedélzetéről száll le a város kikötőjébe. Hősünk katona volt, megjárta a boszniai háború poklát és most az unokatestvére, Roman Bellic hívószavára hagyta el hazáját és jött el „a beteljesült álmok hazájába." Niko persze hamar ráébred, hogy Liberty City valósága korántsem az a tejjel-mézzel folyó Kánaán, mint amilyennek nagyszájú és mindent megszépítő rokona beállította. A „palota" valójában egy koszos, ócska kéró, a luxusprostituáltak és drága sportkocsik pedig úgyszintén hiányoznak a Roman által ecsetelt repertoárból. Nikónak hamar rá kell ébrednie: mint mindig, most is mindent neki kell saját erőből, a nulláról indulva megszereznie.

A GTA főhősök közül Niko az, aki leginkább kritizálja Amerikát. "Mit jelent ma az amerikai álom?" - kérdezi a játék borítója, és Niko elég lesújtó, csípős kritikával illeti az álmok országát. A játék készítők nem fukarkodtak, hogy újabb éles társadalomkritikát faragjanak a játékból: kiparodizálnak mindent, a celebrajongástól a 9/11-hisztériáig.

Egy élettel teli világSzerkesztés

Van ugye, egy a rendelkezésünkre álló játéktér, de az, ahogy életet leheltek az egészbe, már-már félelmetes. Változnak a napszakok, az időjárás, ennek megfelelően a forgalom is. Míg nappal alig lehet repeszteni a város szívében a hatalmas dugótól, addig éjszaka lecsendesedik minden, kihalnak az utcák, kezdődhet a féktelen száguldozás. A mi beavatkozásunk nélkül is folyamatosan történnek galibák; a rendőrök kergetik a tolvajt, karamboloznak a dugóban, majd hülyére gyepálják egymást a forgalom közepén, a másik utcában meg autósüldözés zajlik – és mi még semmit nem csináltunk. Itt jön a képbe a játék egyik fő mozgató rugója, a dinamikus animációkért és egyben a fizikáért is felelős motor, az Euphoria Engine. A ragdollnak leáldozott, itt az új király, és ahogy elnéztem egy darabig, az is marad. Valami eszméletlen, mennyire hitelesen mozgatja a város körforgását, amellett, hogy már az külön orgazmus, ahogy a járókelők reagálnak az autóra, attól függően, milyen lendülettel, szögből érkezünk. Órákat szórakoztam vele, hogy szépen lassan behajtok egy nagyobb tömegbe és figyelem, hogyan viselkednek az emberek. Ha lassan nekigurulunk, végigtapperolják a motorháztetőt és megpróbálnak félresasszézni a négykerekű elől, viszont ha nyomunk egy kövér gázt, teljesen élethűen kenődnek fel a szélvédőre és vérzik össze a kocsit. Ám ami még jobb, mi is kivágódhatunk a szélvédőn át, ha nagy sebességgel ütközünk, ilyenkor akár több száz métert is repülhetünk a szelek szárnyán, heves üvöltözések közepette, mígnem a hempergős földet érést követően lazán feltápászkodunk, 30-40 % HP-veszteséget elkönyvelve. Persze a realitásnak itt búcsút inthetünk, de bitang jól néz ki, és annyira nincs is sűrűn.

Küldetésen kívülSzerkesztés

Arra is rengeteg lehetőségünk van, hogy Nikóval jól érezzük magunkat: elmehetünk inni ugyebár, vannak vetkőzős és stand up comedy bárok, kabarék, játéktermek bowlinggal, biliárddal, dartsszal és egy Tetris-szerű játékgéppel, nekünk csak választani kell közülük, melyikhez volna leginkább kedvünk. Mivel a baráti kapcsolatainkat nem árt ápolni, néha ellátogathatunk például a jó öreg kuzinnal vodkázni a régi szép idők emlékére, de ha randira indulnánk egy hölgyeménnyel, akkor viszont érdemesebb egy kabaréra ellátogatni, vagy mondjuk bowlingozni, hiszen ezek a minijátékok is rendkívül részletesen ki vannak dolgozva, és az sem árt, ha a kiszemelt partnerünk is jól érzi magát, hogy aztán felkéredzkedhessünk a lakására és jól meg…köszönhessük neki a társaságát.

A mobiltelefon Niko állandó alapkelléke, ennek segítségével tarthatjuk a kapcsolatot a telefonkönyvünk egyre hosszabbra duzzadó listájában szereplőkkel. Bárkit felhívhatunk, küldetéseket vehetünk fel, találkákat szervezhetünk, nem mellesleg minket is állandóan ezen keresztül zargatnak a többiek, ha már nagyon hiányolnának. Még fényképezni is tudnak a jobb mobilok – egyre jobb készülékekhez jutunk a sztoriban -, de a többszemélyes módba is ezen keresztül csatlakozhatunk, ahogy a küldetések újrakezdését is nagyon praktikusan, egy SMS formájában igényelhetjük.

MultimókaSzerkesztés

LAN és osztott képernyős lehetőség nincs, viszont van egy szintlépős rendszer, ugyanis ha „ranked” meccseket játszol, pénzjutalmat kapsz az elért helyezésekért és/vagy fragekért. Az újabb szintek pénzbe kerülnek, amiket ha sikerül elérned, mindenféle öltözékeket kapsz jutalomba és felaggathatod a többjátékos karakteredre. Annyira nem nagy szám, de azért nem vetjük meg a lehetőséget, meg legalább választékosan kinéző ellenfelekkel találkozunk. Achievement vadászok is felköthetik a gatyájukat, 50 darab megszerezhető bónuszt kapunk.

EpizódokSzerkesztés

Két epizódot adtak ki az alapjátékhoz Xbox 360, Playstation 3 és PC platformokra.

A 2009. február 17-én kiadott The Lost and Damned főszereplője Johnny Klebitz, egy motorosbanda tagja. A 2009. október 29-én megjelent The Ballad of Gay Tonyban Luis Fernando Lopezt irányíthatjuk. A két játékot egyszerre is kiadták az Episodes from Liberty City lemezen.

Mindkét epizód a GTA IV helyén és idejében játszódik, ezért sok összekapcsolódó történeti szál, karakter és küldetés van a játékokban. A kiegészítők új küldetésekkel, karakterekkel, járművekkel, fegyverekkel és más játékelemekkel gazdagítják a GTA IV játékélményét.

FogadtatásSzerkesztés

Mint az a többi játéknál is megesett, a kiadás körül itt is volt egy kis huzavona. Ezúttal a "MADD" (Anyák az ittas vezetés ellen) szervezet ráharapott a játékban levő lehetőségre, nevezetesen, hogy lehet ittasan vezetni. Azt kérték, hogy vagy vegyék ki ezt a lehetőséget, vagy kapjon "Csak Felnőtteknek" besorolást. Emiatt mondja Niko a játékban, mikor ittasan beszáll egy autóba: "Nem biztos, hogy ezt kéne csinálnom". Persze nincsenek ilyen dilemmái, ha más bűntényt, pl. gyilkosságot követ el...

JátékinformációkSzerkesztés

VideókSzerkesztés

Nézd meg a többi videót

Külső linkekSzerkesztés

ForrásokSzerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki