GTA wiki

Grand Theft Auto 1

GTA1 Box Art.jpg
Fejlesztő:Rockstar North
Tarantula Studios
Kiadó:BMG Interactive
ASC Games
Megjelenés ideje

PlayStation
1997. október
PC
1997. október
Game Boy Color
1999.

PlatformokPC
PlayStation
Game Boy Color
Besorolások:

BBFC: 18
ESRB: M (Game Boy Color: T)
USK: 16+
OFLC: MA 15+ (Game Boy Color: M15+)
OFLC (NZ): R18
SELL: 16
ELSPA: 15+ (Game Boy Color only)

Főszereplő:Ismeretlen
Helyszínek:Liberty City
San Andreas
Vice City
Időpont:1997.

Grand Theft Auto sorozat
történeti sorrendje

Grand Theft Auto 1 éra

1961London 1961
1969London 1969
1997Grand Theft Auto

Grand Theft Auto 2 éra

2013Grand Theft Auto 2

Grand Theft Auto III éra

1984Vice City Stories
1986Vice City
1992San Andreas
1998Liberty City Stories
2000Advance
2001Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto IV éra

2008Grand Theft Auto IV
         – The Lost and Damned
         – The Ballad of Gay Tony
2009Chinatown Wars

Grand Theft Auto V éra

NapjainkbanGrand Theft Auto V

Ez a cikk a Grand Theft Auto sorozat első játékáról szól. A további játékokhoz kövesd ezt a linket.

A Grand Theft Auto - most már inkább csak GTA 1 - volt az első játék a Grand Theft Auto sorozatban. Először PlayStation 1-re és PC-re adták ki, majd megjelent Game Boy Colorra is.

A Grand Theft Auto: London 1969-et a GTA kiegészítőjeként készítették, majd a Grand Theft Auto: London 1961-et a London 1969 kiegészítőjeként. Mindkét játékhoz kell az eredeti GTA lemeze is.

TörténetSzerkesztés

Liberty CitySzerkesztés

  • Gangsta Bang

A játékos Liberty City-ben kezd és Robert "Bubby" Seragliano bandájának dolgozik. Néhány munkát kell nekik elvégezni: taxik ellopásától az LCPD rendőrfőnökének meggyilkolásáig és az ellenséges Sonetti Banda ügyvédének megöléséig. Egy küldetésben egy buszon van bomba, ami felrobban, ha busz lassabban megy 50 mph-nál (utalás a Féktelenül c. filmre. Ha a játékos elég pontot szerzett, Don Sonetti jobbkeze, Cabot kapcsolatba lép vele, és közli, hogy a játékos összetűzésbe keveredett Bald Man Sonettivel és halott ember, ha ez újra előfordul.

  • Heist Almighty

Ismét csak küldetések sorozatát kell végrehajtani a szint teljesítéséhez. Bubby mindjárt ad is egy feladatot, ugyanis "Sasha"-t elrabolták. A küldetés elbukása esetén kiderül, hogy Sasha a főnök kiskutyája. A játékos választhat, hogy megmenti-e, vagy sem - utóbbi esetben a rendőrök találják meg és visszaszolgáltatják. Több küldetés elvégzése (köztük Sonetti megölése) után Bubby látni óhajt minket, és közli, hogy a zsaruk már a seggében lihegnek. Ezért, hogy csökkenjen a figyelem, a játékosnak San Andreasba kell repülnie.

San AndreasSzerkesztés

  • Mandarin Mayhem

San Andreasba érkezés után a játékos kapcsolatba lép Uncle Fu bandájával, és nekik kezd dolgozni. Ha elég munkkát végeztünk és elég pontot szereztünk, láthatjuk is az öreget, aki hatalmas bűnszervezetet épít ki.

  • Tequila Slammer

A játékos most El Burronak dolgozik. Ha elég munkát elvégeztünk, elégedett lesz és viszonozza a szívességet.

Vice CitySzerkesztés

  • Bent Cop Blues

Egy Samuel Deever nevű rendőr hívja a játékost, mert valamit elrontottak. A játékos neki dolgozik. A feladatok elvégzése után Deever nagyon mérges, úgyhogy ha a játékos még egyszer a szeme elé kerül...

  • Rasta Blasta

A játékos Brother Marcusnak dolgozik. A legtöbb feladatban ölni kell. A munkák végeztével Brother Marcus nagyon büszke, szerinte a játékos jó munkát végzett, és úgy gondolja, most sokáig nem is fogja látni.

FegyverekSzerkesztés

GTA1 PC screenshot.jpg

Gyalogszerrel a GTA 1-ben (PC verzió)

  • Ököl - Embereket nem lehet vele ölni, de pár másodpercre kiiktethatja őket.
  • Pisztoly - Lassú tüzelés, de egy lövéssel öl. Rengeteg lőszer található a városokban. Mindig kórházak és rendőrőrsök közelében található, a rendőrök és bűnözők alap fegyvere.
  • Gépfegyver - Gyors tüzelésű, de csak spéci helyeken található és lőszer is kevés van. A rendőrség használja, ha a játékos eléri a négy csillagos körözési szintet.
  • Rakétavető - Csak járművek elpusztítására használható, de az épületek is lángra kapnak tőle. Nagyon kevés helyen van.
  • Lángszóró - Könnyen felrobbantja a járműveket, vagy lángra gyújtja az embereket. Nagyon hasznos csoportos ellenségek ellen, de szintén ritka fegyver.

Van még Böfögés és Fingás is, de ezek nincsenek hatással az ellenségre.

JátékmenetSzerkesztés

Az eredeti Grand Theft Auto egy sor szintből áll, melyek a három város egyikében játszódnak. Minden szinten a játékosnak egy bizonyos számú pontot kell szereznie feladatok elvégzésével, erre 5 élete van.

A játékos költhet is a pontokból, például autófestésre és egyebekre. Természetesen a levont pontok miatt a szint teljesítése kicsit távolabbra kerül.

A szükséges pontszám megszerzése után a játékosnak egy meghatározott helyre kell vezetnie, hogy teljesítse a szintet és továbblépjen a következőbe.

Emellett a játékos azt csinálhat, amit csak akar. Megteheti, hogy csak a várost fedezi fel, gyilkolhat és rombolhat, autókat lophat és adhat el pontokért, de a szint teljesítéséhez akkor is szükség van küldetések elvégzésére is. Még a küldetésekben is van egy kis szabadság, hiszen a játékos választhatja meg az útvonalat. Ez a fajta szabadság a legtöbb akkori akció játékban nem volt még. Igaz azonban, hogy az 5 élet kicsit bekorlátozta a szabadságot.

Pontok szerzéseSzerkesztés

A szintek teljesítéséhez szükséges pontok megszerzésére több lehetőség is kínálkozik.

Pontot szerezhetünk bűnözéssel: autóknak hajtás 10 pont, rendőr megölése 1000 pont. Minél komolyabb a vétség, annál több a pont, és persze a rendőrég figyelme is. Autólopással is lehet pár ezret keresni, ha a lopott autót valamelyik dokknál elpasszoljuk.

Ezekkel a tevékenységekkel elég sok pontot lehet szerezni, ám ez édeskevés a szint teljesítéséhez szükséges millióktól - hacsak nincs elég türelme a játékosnak. Ezért mindenképpen szükséges küldetések elvégzése is. Egy sikeres küldetésért a játékos 50000 pont körüli fizetséget kap.

Egy küldetés elvégzése után a pontszorzó is növekszik eggyel. A pontszorzó a kapott pontokat felszorozza, legyen az egy autós ütközés (30 pont a 10 helyett), vagy sikeres küldetés.

A Game Boy verzióban ez kicsit másképp működik. A játékos elrejtett "X"-eket gyűjt a városban. Minden X növeli a szorzót, az elsőnél "x2", a másodiknál "x3", stb. Ez a szorzó sem szorozza fel az addig megszerzett pontokat, csak az utána szerzetteket, így érdemes minél előbb megkeresni az "X"-eket.

HelyszínekSzerkesztés

Három város van a játékban, melyeket valós városokról mintáztak: Liberty City (New York City), San Andreas (San Francisco, California), és Vice City (Miami, Florida).

Ezek a városok lettek később a GTA III Éra és a GTA IV Éra játékainak helyszínei, bár a GTA San Andreasban San Andreast városból megyévé változtatták, amelyben három város is található: Los Santos (Los Angeles), San Fierro (San Francisco) és Las Venturas (Las Vegas).

KüldetésekSzerkesztés

Legtöbb esetben a küldetés egy telefonhívással kezdődik, de van olyan is, amelynek elkezdését egy bizonyos hely, vagy egy bizonyos járműbe való beszállás indít el. Ha a telefont használja, a telefonos küldetés azonnal indul és vagy befejezi, vagy elbukja a játékos. A járműves küldetés kicsit más. Itt a sofőr hagy egy kis időt meggondolni magunkat és még ki lehet szállni.

Ha küldetésen van a játékos, a többi telefon nem cseng, de az autós küldetések így is elérhetőek. Autós küldetés elfogadásával a játékos lecserélheti addigi telefonos küldetését (elbukva azt, de figyelmeztető üzenet nélkül), de autós küldetést nem cserélhet le telefonosra mivel a telefonok küldetés alatt nem csengnek.

A küldetés elején egy sor utasítást kapunk, amit végre kell hajtani. Az utasításokat fokozatosan kapjuk, így a feladat változhat a körülmények függvényében.

A legtöbb küldetés végrehajtható úgy is, ha a játékos csak sétál. Séta közben megfigyelheti a forgalmat. Van azonban olyan küldetés is, amit megadott időre kell végrehajtani, vagy üldöznek minket. Ilyenkor jön a "vad" vezetés, át a piroson, esetleg járókelőkön.

RendőrségSzerkesztés

A rendfenntartó erők a GTA 1-ben egyfajta akadályként vannak jelen, a rendőrök üldözni kezdik a játékost, ha elegendő számú bűncselekményt hajtott végre. A körözési szintet a rendőr fejek száma jelzi a kép tetején. Minél több fej van, annál magasabb a szint és annál keményebben lépnek fel a rendőrök. A legmagasabb szint a négyes.

Csak két módon lehet csökkenteni a körözési szintet: vagy egy spray shopba kell beállni, vagy a városok bizonyos pontjain levő "rendőr csillagokat" kell felszedni.

MultiplayerSzerkesztés

Kora ellenére a többjátékos mód már a GTA 1-ben is megvan, ahol emberi ellenfelek ellen lehet játszani, LAN kábelen, vagy null modem kábellel.

Portok Szerkesztés

Az eredeti Grand Theft Auto 1 DOS-ra íródott, ezt portolták át később Windowsra, Playstation 1-re és Game Boy Colorra. Meglepő, hogy a Game Boy Color verzió teljes, hiszen nagy teljesítmény volt a PC változatot teljes egészében átültetni rá - a Gambe Boy hardverének limitációi ellenére. De hogy a fiatalabb generációknak is megfeleljen, erősen cenzúrázták. Kivették például a káromkodást. Ebben a Game Boy Color verzióban volt egy plusz karakter, Kelly, akit ha átneveznek Sumner-re, aktiválja a csalást, amivel 15, a játékkészítőkről mintázott karaktert tesz elérhetővé. A Körözési szintet egy "trouble bar" jelzi.

Ellenérvek Szerkesztés

A játék a maga erőszakos témájával nagy port kavart maga körül. Valójában ez szándékos volt: a kiadó Take-Two Interactive felbérelte Max Clifford újságírót, hogy gerjessze ezt a vitát a helyi médiában. Ennek eredményeként még politikusok is beszálltak a vitába. Hogy ez hogy hatott a játék cenzúrára, vagy a videójátékokról alkotott véleményre, az mellékes, de a GTA-t sikerült vele népszerűsíteni - hiszen akik be akarták tiltani, azok ezzel egyben reklámozták is. Ez a jelenség azóta is együttjárója egy-egy erőszakos játék megjelenésének.

ÉrdekességekSzerkesztés

  • Az egyik rejtett Easter Egg a játékban a híres "Gouranga" bónusz, ami azért jár, ha egyszerre elütünk egy egész csoport Hare Krishna szerzetest. Ironikusan, aki ezt a szót hallja, látja, a krisnások szerint szerencsés lesz - a szerzetesek ezúttal kevésbé...
  • A GTA 2-ben a csalások elé be kell írni a "GOURANGA" szót (ami ugye szerencsét hoz) - újabb utalás a Hare Krishna bandára. Poén, hogy a banda jelen van a ebben a játékban is.
  • A városok részei is megfelelnek az eredeti városok részeinek, például Liberty City Brix kerületet egyértelműen The Bronx, a Brocklyn kerületet pedig Brooklynról vették át.
  • Egy El Burro szerepel a Grand Theft Auto III-ban és egy másik El Burro pedig a Grand Theft Auto: Chinatown Wars-ban.
  • Head Radio az egyetlen rádió a játékban, ami más játékokban is megjelenik: hallható a Grand Theft Auto 2-ben, a GTA III-ban és a Grand Theft Auto: Liberty City Storiesban, továbbá tervezték, hogy benne lesz a Grand Theft Auto IV-ben.
  • A Grand Theft Auto korai DMA Designs játékában volt egy hiba, a Race 'n Chase. A rendőrség üldözés közben nem leszorítani, hanem leelőzni próbálta a játékost. A tesztelők körében olyan népszerű volt, hogy a játékot újraírták, figyelmet szentelve ennek a viszelkedésnek.
  • A Grand Theft Auto 1 volt az első, amelyikben több város is szerepel. Emellett csak a GTA SA, a GTA IV és a GTA V játszódik több városban.
  • Ez a játék és a GTA IV-ben szerepel egynél több állam. Igaz, hogy a GTA SA-ban is eljutunk Liberty Citybe egy küldetés erejéig.
  • GTA 1 az eddigi egyetlen játék a sorozatban, ahol lehetőség van női főszereplővel játszani.

Lásd még Szerkesztés

ForrásSzerkesztés

http://gta.wikia.com/Grand_Theft_Auto_1